پخش مستقیم ماهواره ای و اقدامات متقابل در حقوق بین الملل با تاکید بر ارسال پارازیت

ارسال شده توسط ادمین در 21 مهر 1393 ساعت 23:20:02

پخش مستقیم ماهواره ای و اقدامات متقابل در حقوق بین الملل با تاکید بر ارسال پارازیت

سیّد قاسم زمانی

پیشگفتار: ساختار نظام بین‎المللی و صیانت از منافع ملّی در قبال برنامه‎های ماهواره‎ای

اصولاً هر نظام حقوقی در فضای مخصوص خود تکوین یافته و رشد می‎کند، و به همین خاطر با شرایط و اوضاع و احوال حاکم بر جامعة خود پیوندی ناگسستنی دارد.(1)
برهمین اساس عموم نظامهای ملی با پشت‎ سر نهادن فراز و نشیبهای فراوان، به آن درجه از رشد و تکامل دست یافته‎اند که تمرکز اقتدارات عالیه و نهادین شدن ساز و کارها چهره‎ای نسبتاً مشابه و توانمند از ساختار آنها ترسیم کرده است. در این میان قدرت حاکم از یک سو وظیفة حفاظت از حقوق اجتماعی و فردی را عهده‎دار شده است، و از سوی دیگر با تمهید آیین‎های تکامل یافته در حل و فصل اختلافات به قضاوت می‎‎نشیند و در صورت لزوم، مقتدرانه اشخاص را به تمکین در مقابل قانون وامی‎دارد. نیک پیداست که منظور از تعبیة این وسائل حفظ نظم و امنیت عمومی در قبال اقدامات خودسرانة آنهایی است که ضمن محقّ پنداشتن خود، بر آنند تا در اتیفاء حقوق خود رأساً اقدام نمایند.

معذلک نباید از یاد برد که قانونگذار بنا به ملاحظات خاص و در شرایط استثنایی و به طور موقتی این امر را به عهدة اشخاص وانهاده است که از حقوق خویش یا دیگران صیانت نمایند. حق حبس در مسائل مدنی و دفاع مشروع در امور کیفری از جملة مواردی هستند که ضمانت اجراهای فردی نظامهای ملی سنتی را به ذهن متبادر می‎سازند. بی‎تردید چاره‎اتی جز حفظ این میراثهای کهن در زمان فعلی نبوده است.

اما نظام حقوقی بین‎المللی که در حال تحکیم گامهای اولیة خود می‎باشد بافتی بس متفاوت از نظامهای ملی دارد. ساختار افقی (و نه عمودی) نظام بین‎المللی در پرتو تساوی حاکمیت دولتها و نبود یک قدرت مافوق جهانی به خوبی نمایان است.(2) صرف نظر از سایر تبعات این خصیصه، موکول شدن ارجاع اختلافات فیمابین دولتها به محاکم بین‎المللی به رضایت ایشان، و دشواریهای مربوط به اجرای ارای صادره، در دیدگاه عامه نه تنها کارایی، بلکه موجودیت حقوق بین‎الملل را تحت‎الشعاع قرار داده است.(3) از این رو بدیهی می‎نماید که در مقایسه با نظامهای ملی، ضمانت اجراهای فردی و محافظت از خود(4) در نظام بین‎المللی از توجیه و جایگاه مستحکم‎تری برخوردار باشند،(5) اگر چه همگام با پیشرفت تدریجی و آرام نظام بین‎المللی ضمانت اجراهای سنتی و کلاسیک با مقتضیات حقوق بین‎الملل مدرن تطبیق داده شده‎اند. ناگفته پیداست که «محدودیت تدریجی توسل به زور، و ایجاد شیوه‎های مختلف حل و فصل مسالمت‎آمیز اختلافات بین‎المللی سهمی بسزا در این مورد داشته‎اند».(6)

در اثر تحولات فوق برخی از ضمانت اجراهای کلاسیک کاملاً رنگ باخته‎اند و بعضی دیگر تحت قیود و شرایط جدید پدیدار گشتند. در این میان «اعمال تلافی‎جویانه» (Reprisals) و «اقدامات متقابل» (Countermeasures) که ابتدا در نظام بین‎المللی مشروع قلمداد می‎شدند در مسیر پیشرفت به لحاظ قانونی به اقدامات متقابل غیرنظامی (Non- Forcible) محدود شد.(7)

در واقع از رهگذر اقدامات متقابل به دولت زیان دیده از عمل متخلفانه بین‎المللی حق داده شد تا در مقابل دولت خاطی تحت شرایط خاص از اجرای تعهدات بین‎المللی خویش استنکاف ورزد،(8) بدون آن که از این حیث مسؤولیتی متوجه وی باشد (ماده 30 طرح پیش‎نویس کمیسیون حقوق بین‎الملل راجع به مسؤولیت دولتها).(9) بی‎تردید اقداات متقابل از آن روی در نظام بین‎الملل قابل استناد گشته است که جبرانهای نقض حقوق بین‎الملل هنوز تا حدّ زیادی سازماندهی نشده‎اند.(10)

از سوی دیگر پیشرفت علمی و فنی بشر در عرصه‎های مختلف، گو این که جهان طبیعت را تا حدی مقهور وی ساخته، لیکن اصول و قواعد حقوقی را نیز به چالش طلبیده است. گاه فاصله میان آن واقعیتهای فنی و مقررات حقوقی جامع و منسجم ـ به لحاظ شیوة خاص تقنین (مسامحتاً) در نظام بین‎المللی ـ آنچنان زیاد بوده است که حوزة ذیربط از سویی، جولانگاهی برای مجادلات حقوقی اهل فن شده، و از سوی دیگر دولتهای قدرتمند را به سوء استفاده از آن کاستی‎ها و ابهامات وسوسه کرده است. این واقعیت تلخ در پرتو تعارض منافع دولتها و نابرابری آنها در توسعه بسی نگران کننده است. پیشرفت شگفت‎انگیز تکنولوژی فضایی ـ ارتباطی یکی از مهمترین آن عرصه‎هاست. زمانی که در سال 1962 (پنج سال بعد از پرتاب اولین قمر مصنوعی «اسپوتنیک یک» به فضا توسعه اتحاد جماهیر شوروی) ماهوارة تلویزیونی «تل استار» در مدار زمین قرار گرفت همگان از پیشرفت فنی بشر در تسخیر فضا به وجود آمدند. این پیشرفت تا به امروز با سرعت خیره کننده‎ای ادامه یافته است. به واقع امروز ارتباط ماهواره‎ای جهانی رشدی سریع پیدا کرده است و اکنون بر محدودة گسترده‎ای از فعالیتها، از ارتباط تلفنی گرفته تا ارسال تصاویر تلویزیونی؛ و از بانکداری و تجارت تا کشاورزی، معدن کاری، ناوبری و هواشناسی تأثیر می‎گذارد.(11)
به موازات این پیشرفتها عده‎ای از همان آغاز در این سودا بودند که چگونه از این وسیله می‎توان برای منظورهای مختلف بهره‎برد. در حقیقت همانند سایر وسائل ساخت بشر که کاربردی مضاعف (مثبت و منفی) دارند فعالیتهای ماهواره‎ها نیز به زودی اسباب نگرانی دیگران را فراهم آوردند. این بیم و اعتراض که ابتدا نسبت به فعالیتهای ماهواره‎ای جاسوسی ابراز شد مدتی بعد در مورد ماهواره‎های پخش برنامه‎های تلویزیونی بُعد جدیدی یافت.

به لحاظ فنی در آغاز، امواج ارسالی ماهواره‎ها(12) توسط ایستگاههای زمینی(13) یا گیرنده‎های عمومی(14) دریافت می‎شد و سپس برای گیرندگان خصوصی (خانگی) پخش می‎گردید، و از این طریق دولت محل دریافت امواج ماهواره‎ای، صلاحدید خود را در مورد مضمون و محتوای برنامه‎ها ـ با توجه به بافت کشور خویش و مقتضیات آن ـ اعمال می‎نمود.(15) اما از دهة 1980 به تدریج پیشرفتهای فنی این امر را امکان‏‎‎پذیر ساخت که برنامه‎های ارسالی ماهواره‎ها به طور مستقیم توسط گیرندگان خصوصی دریافت شوند.(16) در این حالت وساطت دولت در پالایش برنامه‎های ارسالی تا حد زیادی از بین رفت. به دنبال این امر حساسیت و آسیب‎پذیری ارزشهای فرهنگی و اخلاقی از برنامه‎های پخش مستقیم ماهواره‎ای بسیاری از دولتها را به اندیشه واداشت.(17)

به دنبال توسعه کمی و کیفی پخش مستقیم برنامه‎های ماهواره‎ای برخی دولتها کوشیده‎اند با وضع مقررات و قوانین داخلی به مجازات افرادی بپردازند که وسائل و تجهیزات دریافت برنامه‎های ماهواره‎ای را مورد معامله، نصب و استفاده قرار می‎دهند. قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزیات دریافت از ماهواره مصوب مجلس شورای اسلامی (1373) از آن جمله است. برخی نیز به موازات این برخورد تقنینی، مقابلة فنی با گیرنده‎های برنامه‎های ماهواره‎ای را پیشنهاد نمودند.(18) تردیدی نیست که اقدامات این چنینی (صرف‎نظر از تبعات منفی آن در سطح داخلی و بین‎المللی) که صرفاً متعرّض گیرندگان برنامه‎های ماهواره‏‎‎ای می‎شود به زودی در مقابل پیشرفتهای فنی و فشارهای اجتماعی رنگ می‎بازند.

حال در پرتو ملاحظات فوق این سؤال مطرح است که توسل به اقدامات متقابل (مثل توقیف اموال دولت فرستندة برنامه‎های ماهواره‎ای غیرمجاز، و یا تعلیق تعهدات قراردادی در قبال وی، و نیز ایجاد اختلال و پخش پارازیت(19) در برنامه‎های ارسالی ذیربط) به لحاظ حقوقی (و البته فنی) تا چه حد قابل اتکا می‎باشد. اجمالاً خاطرنشان می‎شود که «انسداد اموال دولت خاطی و عدم اجرای تعهدات قراردادی از موارد شایع اقدامات متقابل در حقوق بین‎الملل است»(20) که بارها به آن استناد شده است. لیکن امکان‎پذیر بودن پخش پارازیت در برنامه‎های ارسالی از ماهواره‎های پخش مستقیم تلویزیونی(21) به لحاظ فنی قابل تأمل است.

حق ایجاد اختلال در برنامه‎های ماهواره‎ای تلویزیونی در دکترین به رسمیت شناخته شده است. در پنجاه و دومین جلسة انجمن حقوقی بین‎الملل در هلسینکی دکتر «شوکوف» (نماینده شوروی سابق) حق دولتها به ایجاد اختلال و پخش پارازیت در آن دسته از برنامه‎های ماهواره‎ای را به رسمیت شناخت که به لحاظ مضمونشان روابط دوستانة ملتها را به مخاطره می‎افکنند.(22) اخیراً نیز حق ایجاد اختلال در برنامه‎های پخش مستقیم ماهواره‎ای به عنوان اقدام متقابل مورد تأیید دیگر نویسندگان قرار گرفته است،(23) گو این که به لحاظ فنی چنین امری مستلزم صرف هزینة سنگین می‎باشد.(24) علاوه بر این دولت کوبا هنگام امضای کنوانسیون 1982 اتحادیه بین‎المللی مخابرات حق پخش پارازیت بر روی برنامه‎های ماهواره‎ای ارسالی ایالات متحدة آمریکا در قملرو آن کشور را برای خود محفوظ داشت.(25) بر این اساس تلاش خواهد شد در این مختصر توسل به اقدامات متقابل با تأکید بر پخش پارازیت در امواج ارسالی از ماهواره‎های پخش مستقیم تلویزیونی از دیدگاه حقوق بین‎الملل مورد نقد و بررسی قرار گیرد.

گفتار اول

چالشهای حقوقی ارسال برنامه‎های تلویزیونی توسط ماهوار‎ه‎های پخش مستقیم

توسل به اقدامات متقابل در حقوق بین‎الملل هنگامی قانونی می‎نماید که به منزلة واکنشی در قبال نقض تعهد بین‎المللی باشد. در حقیقت اقدامات متقابل ذاتاً نامشروع هستند،(26) لیکن با توجه به اقدام متخلفانة اصلی تحت شرایط خاص عملی قانونی قلمداد می‎شوند.(27) از این رو دولت ذیربط فقط در پاسخ به نقض تعهد محقق شده(28) می‎تواند به اقدام متقابل دست یازد.(29) این نکته وسیعاً در رویه دولتها، دکترین و رویه قضایی مورد حمایت قرار گرفته است. در قضیه گروگانگیری (ایالات متحده امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران) دیوان بین‎المللی دادگستری ابراز داشت اقدامات ایالات متحده اعمالی بوده‎اند که در پاسخ به آنچه امریکا آن را نقض جدی و بارز حقوق بین‎الملل توسط ایران تلقی کرده است اتخاذ شده‎اند.(30) بر این اساس در فقدان رفتار متخلفانه قبلی توسل به اقدام متقابل قابل توجیه نمی‎باشد.(31)

در تعریف عمل متخلفانه بین‎المللی ماده 3 طرح پیش‎نویس کمیسیون حقوق بین‎الملل درباره مسؤولیت دولتها دو عنصر را مورد توجه قرار داده است. الف: رفتار ذیربط متضمن فعل یا ترک فعل قابل انتساب به دولت طبق حقوق بین‎الملل باشد. ب: آن رفتار به منزله نقض تعهد بین‎المللی آن دولت باشد. با جمع این دو شرط عمل دولت دارای وصف متخلفانه می‎شود. لازم به ذکر است که کمیسیون خود را با مسأله غامض و پیچیده نقض جزئی و نقض جدی تعهدات بین‎المللی درگیر نکرده،(32) و ماده 30 طرح پیش‎نویس خود را به صورت عام تنظیم کرده است.(33) نکته قابل توجهی دیگر آن است که فقط دولت متضرر از نقض تعهد بین‎المللی (اعم از آن که به وی خسارت مادی یا معنوی وارد شده باشد)، حق دارد در مقابل دولت خاطی به اقدامات متقابل دست یازد؛ گو این که در مورد جرائم بین‎المللی این مفهوم کل کشورها را پوشش می‎دهد (پاراگراف 3 ماده 40 طرح پیش‎ نویس).
براساس ملاحظات فوق در موضوع پخش مستقیم ماهواره‎ای و اقدامات متقابل در حقوق بین‎الملل، قبل از ورود به سایر مباحث باید وصف حقوقی (مشروع یا نامشروع) ارسال برنامه‎‎های ماهواره‎ای مورد نقد و بررسی قرار گیرد تا بتوان سایر معیارهای اقدامات متقابل را درباره برنامه‎های ماهواره‎ای مورد ارزیابی قرار داد.

در جامعه بین‎المللی اصل حاکمیت مبنای حقوقی روابط متقابل میان دولتها با یکدیگر و با سازمانهای بین‎المللی است. قطع نظر از تحولاتی که در بستر تاریخ و ضرورتهای اجتماعی و مقتضیات زیست بین‎المللی در مفهوم و قلمرو اصل حاکمیت پدید آمده است، این اصل در بادی امر حق صلاحیت انحصاری بر قلمرو کشور و افراد و اموال موجود در آن را به دولت ذیربط اعطاء می‎کند (جنبه ایجابی)، و دیگران را از مداخله در امور داخلی وی منع می‎کند (جنبه سلبی). حاکمیت به لحاظ جغرافیایی به قلمرو زمینی، دریای و هوایی دولت ذیربط تسری می‎یابد. در همین راستا جامعه بین‎المللی از رهگذر قواعد و مقررات بین‎المللی در گسترش حاکمیت دولت به قلمرو خویش هیچ تردیدی به خود راه نداده است و هرگوه تعرضی را بدان منع کرده است.(34)

یکی از آثار و تبعات حاکمیت، ممنوعیت ورود و خروج بدون مجوز از قلمرو کشور دیگر است. گرچه در بادی امر مصادیق ورود بدون مجوز به قلمرو کشور، افراد انسانی و اموال مادی (هواپیماها، کشتی‎ها، لوله‎های نفتی، کابلهای برق و تلفن و …) را به ذهن عوام متبادر می‎سازد، لیکن پیشرفتهای علمی از امکان ارسال امواج و سیگنالهایی پرده برداشت که تجلی فیزیکی نداشتند. از آنجا که دولتها به حاکمیت خود سخت دلبسته بودند و از هرگونه تعرضی نسبت به آن (فیزیکی یا غیرفیزیکی) واهمه داشتند، این حق را برای خود محفوظ شمردند که استفاده دیگر دولتها از سرزمین خود را برای منظورهای مخابراتی (تلفنی ـ تلگرافی) منع کنند.(35) از این رو حاکمیت ارضی از جمله موانع استقرار سخت‎افزارهای مخابراتی در سرزمین دولت دیگر بود. با وجود این دولتها در راستای تأمین منافع ملی و بین‎المللی خویش به پذیرش محدودیت بر حاکمیت ارضی خویش گردن نهادند و گاه نیز با ایجاد سازمانهای بین‎المللی (مثل ایجاد اتحادیه بین‎‎المللی تلگراف سلف اتحادیه بین‎المللی مخابرات) به همکاری و هماهنگی مبادرت ورزیدند.

اختراع رادیو (1896 میلادی)، جبهه‎ای جدید در این عرصه باز نمود. برنامه‎های رادیویی برای آن که توسط مردم دیگر کشورها قابل دریافت باشند لزوماً منوط به ایجاد ایستگاههای مخابراتی در سرزمین آنها نبودند. این امر به خاطر آزادی فیزیکی است که امواج الکترومغناطیسم حاوی

این مطلب را به اشتراک بگذارید:


  • درباره ما

    موسسه حقوقی فقیه نصیری در بهار سال هشتاد و هشت به همکاری سه نفر از وکلای پایه یکم دادگستری ، عضو کانون وکلای دادگستری استان مازندران ، به مدیریت عاملی آقای البرز فقیه نصیری، ریاست آقای احسان فقیه نصیری و نائب رئیسی آقای گودرز فقیه نصیری(با بیش از دو دهه فعالیت در این عرصه) تحت ...

  • ارتباط با ما

    نشانی: چالوس، مقابل دادگستری، ساختمان وکلا، طبقه اول، واحد سوم

    تلفن: 01152255455 , 01152254080